היום הראשון של הקיץ בישראל (21 ביוני) כבר מאחורינו, וזה בדיוק הזמן להתכונן לטמפרטורות הבלתי אפשרויות של יולי-אוגוסט. כולנו כבר יודעים איזה סיוט זה להיכנס לרכב שעמד בשמש, כאשר מספר שעות בודדות בלבד של חשיפה יכולות להפוך את תא הנוסעים לסאונה מתכתית.
ההגה, הידית, המושבים – כל דבר שנוגע בגוף פשוט שורף, ואם אתם גם לובשים מכנסיים קצרים, תחושת הצריבה מהמושבים, במיוחד כשמדובר בריפוד עור, פשוט בלתי נסבלת. אבל האם אפשר להקל על הסבל? מתברר שכן – ועם מעט תכנון, וטריק פשוט שלוקח רק 20 שניות, תוכלו לשנות לחלוטין את החוויה. תנסו להחזיק מעמד עד הסוף, זה ממש ישתלם לכם...
ניסוי פשוט, תוצאות קיצוניות
שלוש שנים חלפו מאז שערך מועדון רכב ספרדי ניסוי מעניין במיוחד, כאשר שני רכבים זהים הוחנו זה לצד זה תחת השמש. ההבדל היחיד ביניהם היה שבאחד הונח מגן שמש פשוט על השמשה הקדמית, ובשני – לא. לאחר שעה בדיוק נמדדו הטמפרטורות בתוך הרכבים, והתוצאות? לא פחות מדרמטיות.
עם הרכב הזה בקיץ כבר כלום לא יעזור (Bessi)ברכב עם מגן השמש, נמדדה טמפרטורה של 32 מעלות בלבד בתא הנוסעים, ו־38 מעלות בלבד בחלקי הפלסטיק העליונים של הדשבורד – כלומר, באזורים החשופים ביותר לשמש. לעומת זאת, הרכב ללא ההגנה הגיע ל־43 מעלות בתוך הרכב, והפלסטיק של הדשבורד זינק לטמפרטורה מחרידה של 77 מעלות צלזיוס – כמעט פי שלושה מהטמפרטורה בחוץ, שהייתה רק 25 מעלות.
ההגה צורב, הידית שורפת – ואתם סובלים
אין פלא אם כן, שאם אתם נוגעים בהגה לאחר שעתיים של חניה בשמש אתם מקבלים כווייה כאילו נגעתם בסיר של אורז. וכמובן שלא רק ההגה – גם חגורת הבטיחות לוהטת, המושבים רותחים, וכל מגע עם פלסטיק או עור הופך לסכנה. אז מה עושים? בואו נמשיך הלאה.
גם רכב עם גג נפתח הוא פיתרון (mariya_m)מגן שמש – פיתרון פשוט שעושה הבדל ענק
כפי שהוכיח הניסוי האמור, השקעה קטנה במגן שמש איכותי יכולה לחולל שינוי גדול. מדובר באביזר זול, זמין, שקל להתקין ולהסיר – ומספק בידוד חלקי שמונע את קרני השמש מהכניסה הישירה לתוך הרכב. כמובן שהוא לא "מקרר" את הרכב, אבל הוא בהחלט מונע עלייה קיצונית בטמפרטורה. במילים אחרות: ההבדל בין מושב חמים לבין מושב שצורב לך את הרגל.
הבעיה? לא תמיד נזכור לקחת אותו, ולא תמיד נמצא חניה מוצלת או נוכל לבחור איפה להחנות את הרכב. לפעמים גם אין זמן לפרוס את המגן. במקרים כאלה – כדאי להכיר את הפתרון הבא.
הטריק הפיזיקלי הפשוט: איך להוריד את החום תוך 20 שניות?
אז מה עושים כשהרכב עמד שעה בשמש, ואתם רוצים להיכנס בלי להישרף? כאן מגיע ה"טריק של הדלת" – שיטה מהירה, מוכחת ומבוססת על פיזיקה פשוטה. כך זה עובד: תחילה פתחו לגמרי את חלון הנוסע הקדמי. לאחר מכן צאו מהרכב, גשו לדלת הנהג, ופתחו אותה לרווחה וסגרו אותה במהירות – וחזרו על הפעולה 5 פעמים.
יאללה, לפתוח חלון, ולהיכנס לסט של חמש חזרות (Hamann La)בכל פעם שהדלת נפתחת ונסגרת, נוצרת פעולת יניקה שמוציאה את האוויר הלוהט מתוך תא הנוסעים החוצה, ובמקומו נכנס אוויר מבחוץ – שגם אם הוא חם, הוא עדיין קר יותר בעד 10 מעלות. התוצאה: תוך פחות מחצי דקה, התחושה בתוך הרכב משתפרת משמעותית, ולפעמים ממש דרמטית.
רק אז – להפעיל את המזגן
לאחר שסיימתם את פעולת ה"איוורור בכוח", זה הזמן להיכנס לרכב, לסגור את הדלתות ולהניע את הרכב. הפעילו את המזגן, אבל הקפידו לבחור במצב סירקולציה פנימית (recirculation) – פעולה שמכניסה מחדש את האוויר שבתוך הרכב אל תוך מערכת הקירור. בצורה הזו, המזגן לא שואב את האוויר החם מבחוץ, אלא מקרר את האוויר שכבר הספיק להתקרר קצת. אחרי 2–3 דקות, אפשר לחזור למצב רגיל שבו המזגן שואב אוויר מבחוץ, אבל ההתחלה, כך תרגישו, הרבה יותר נסבלת.
הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.
רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה